Moritz Majce

Wall Paintings

Bilderserie | Painting series | 2010
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1. Reihe: | 1st Row: Faithful Fortress, Rightsize Rampart, Soothsay Stronghold … 2. Reihe: | 2nd Row: Requisite Redoubt, Comeback Citadel, Bonus Bastion
Wandfarbe auf Leinwand, 120x120 cm | Wall paint on canvas, 120x120 cm
Die streng geometrische, kristallin anmutende Formgebung der Mo­ti­ve orientiert sich am Aufbau neuzeitlicher Befestigungsanlagen – teils Replikate der Grundrisse real existierender Festungen, teils Fes­tun­gen, die nie gebaut wurden, teils frei erfundene Entwürfe.

Die Wall Paintings-Serie ist Teil der arealen Exposition On ne passe pas (je ne sais quoi), bei der es um die Untersuchung des Verhält­nis­ses eines erschöpften Abendlands zu seinem Außen gehen wird, den damit verbundenen Rufen nach Sicherheit und Heimatschutz und der Verteidigung des eigenen Raums unter Beschwörung ab­end­ländi­sch-christlicher, religiöser wie aufklärerischer Werte ge­gen einen diffusen Feind. On ne passe pas (je ne sais quoi) ist eine Aus­ein­an­der­setzung mit einer eskalierenden Politik der Ab­schot­tung und Po­lari­sierung.
The sharply geometrical, cristalline shape of the images is based on the construction of early modern fortresses – in part a repli­ca­ti­on of the floor plans of fortresses which actually existed, in part those of fortresses which were never built, in part newly inven­ted shapes.

The Wall Paintings-series is part of the areal exposition On ne pas­se pas (je ne sais quoi), which will be an attempt of exploring the relationship of an exhausted occident to its outside, its accom­pa­nying calls for safety and homeland security, and the protection of its own territory by invocating occidental-christian, religious as well as enlightenment values against a diffuse enemy. On ne pas­se pas (je ne sais quoi) is an examination of an escalating policy of parti­tion and polarisation.
Shown for the first time in the exhibition An Exchange with Sol Lewitt in Massachusetts Museum of Contemporary Art – MASS MoCA (23.1.–31.2.2011).